وجهة نظر

لكل واحد من نظرة مختلفة عن الأخر تجعلنا نتناول الموضوع الواحد برؤية مخنلفة فيخلق هذا نوع من الإختلاف الذي قد يزينا حميميه أو كرها

Saturday, May 27, 2006

وجهة نظر4

عدت اليكم مجدد لنكمل كلامنا عن الحب. الحب انواعه كثيرة لكنى استكلم عن نوعين فقط وهما ( حب الوطن ) و الحب المتعارف عليه. حب الوطن: بالنسبة لي حب الوطن هو اما فرض عليك و اما طواعية , اما حب الفرض فهو لانك لاتعرف غيره وطن لذا فلن تهتم به كثيرا لانك قد تطمح في الهجرة ألى الخارج وبذلك قد يصبح لك وطن جديد و تنسى وطن الاصلي. اما حب الطواعية او الاختيار هو ان تحب هذا البلد بما فيه من عيوب قبل المميزات. حتى لا اطيل الحب الاخر فنحن قد نشبهه بالانسان العلقة و هي المرحلة التي تلى مباشرة النظرة المضغة وهي مرحلة الاعجاب التكوين و هي مرحلة التفكير و هى قد تطول و قد تقصر ثم ينشق الرحم فيخرج مارد الحب هذا المارد اما ان يجعلك في قمة سعادتك وام ان يجعل حياتك جحيم المهم و لان كل مفترى نهاية فالحب ايضا ينتهى كيف....؟ بالزواج.... لا تتعجبوا فحب الازواج مختلف تماما عن ذلك فهو حب واقعي يقف على ارض صلبة اعذورني فلن احدد سؤال هذه المرة لأن حالتي المزاجية في الحضيض................
التعليقات


ِAhmed Hassan said...
انا مقتنع ان كل التنظيرات حول الحب هي تنظيرات فاشلة كما اني مقتنع ان من غير الممكن ان نضفي صيغة شعورية علي علاقة الفرد بالوطن لان مفهوم الوطن مفهوم مرن انا اكرة مصر التي اراها في الاغاني الحماسية والوطنية اكره سيارتها الفارهة وشعبها اللي بيلمع وشوارعها المغسولة وصورة حسني مبارك الوطن شعور يختلف من شخص لشخص لا يمكن الامساك به يحمله كل ةاحد في ذاته ولا يمكن التعبيرسيدي .. اخرج من القولبة والتنميط اخرج من دروس كتب القراءة اكتب نفسك وصدقني ستبدو أكثر جمالا
7:06 PM


marktwain said...
صديقي العزيز ان ما اكتبه هو شعوري انا واحساسي انا وراي انا وليس من دروس كتب القراة .اما بخصوص كرهك لمصر و ما يدل عليها فهو رأي خاص جدا يدل على فقد الانتماء سيدى ارجو ان تعيد النظر في شخصيتك مرة اخرى و في هويتكفلا امان لمن لا هوية له بالمناسبة فانا حين اتكلم عن بلدى اصبح اكثر جمالاو الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية
2:09 PM


admelmasry said...
علي فكرة ..بناء علي كلامك ده يا سيد مارك فان كل المصريين .. كلهم ماعدا انت طبعا ما بيحبوش مصر لان كل المصريين ما بيحبوش مصر في الاغاني الوطنية ولا بيحبو سيارتها الافرهه ولا القصور في الساحل الشمالي ولا الفلل في الزمالك ولا اراضي الاستطصلاح في توشكي ولا مصانع وشركات الخصخصة اذن فكلنا عزيزي مارك بلا هوية وطبعا كلنا بلا امان في وجهة نظرك اذن لماذا تكتب لنا .. ولماذا تخاطبنا اذن .. المفروض او ما ينبغي عليك انا تفعلة ان تنجوا بنفسك مِن مَن لا امان لهم .. حتي لا تخسر حياتك في لحظة خيانه هذا ما فهمته من كلامك احجب ان اضيف من يكره مصر حقا .. مصر التي وصفتها للتو .. ووصفها احمد حسن قبلب هم اللسكان الاصليون للبلاد الذين بالكاد يملكون قوت يومهم لامجال عندهم للتفكير في حب او ماشابه كل التفكير فقط .. كيف اعود لاولادي بالطعام في المقابل تجد عزيزي من تدافع انت عنهم يسكنون القصور ويركبون القصور ايضا وياكلون ما لز وطاب هنيئا لك ايها المصري المسلوخ عن جلدك هنيئا لك بالولاء التام لهؤلاء لعل وعسي قد تنال من فتاتهم شيء يجعلك تعيش احسن حالا من ذي قبل صدقني .. ليس انا او احمد حسن في حاجة الي اعادة نظر في شخصياتنا .. انت الذي في امس الحاجة الي ذلك ارجوك قبل ان تاخذك شهوة الرد السريعاو التهور تريس قليلا واعقل الامر بداخلك وتذكر كم لاقت اهالينا المر والاهوال في كافة العصور التي مرت علي هذه البلد بدايه من بدء الخليقة منذ الفراعين الاوائل .. حتي ذلك العصر المشئوم .. ذل وهوان وحكم بالكرباج وحكام اعتبروا انفسهم الهة وحكام لا تأخذهم فينا شفقة او رحمة واحتلال لا يهمه غير مصلحة بلاده الا يدعوا كل هذا التاريخ لكراتهية مثل هذه البلاد .. التي اعتادت دوما علي قتل ابناءها اتريد امثالا .. ام انك تعرف ؟
3:32 PM


سندباد مصري said...
اااااااااااهطيب
11:02 PM


change destiny said...
و غربة جوة الوطن و حلم يصبح وطنمنير قالها و بيتهخيألي عنده حق
8:35 PM


marktwain said...
صديقي ادم انا لم اتهم احد باخيانة و قد يكون خانني اللفظ في النهاية انا لم اقصد ان نحب من يغتلون و يخربون في بلدنا , لكن ... هناك احساس عام من عدم الاهتمام بهذه البلد هذا ما كنت اقصده , انا ضد كل من يحاول ان يقض علينا سواء من الداخل او من الخارج , و كما تعلم ان لكل من اتجاهه في الاصلاح انت تريد الثورة و انا اريد الحل السلمي , التغير الذي يبدأ من داخلنا . صديقي العزيز انا لا ادعوكم لحب ما يحدث و حب كل النهبين لخيراتنا و لكن ادعوكم لحب هذا الوطن من ارض وشعب , ادعوكم للثورة على كل من يهين هذا الشعب و هذه الارض و على كل من يحاول ان يخرب فيها . انا لا ادافع عن اتجاه سياسي او اهاجم اتجاه سياسي , فقط ربيت على حب هذه البلد حب مثلما عرفه القدماء الذين عُذبوا من الحاكمين لها فثاروا علي الحاكم و ليس على البلد .كان داغعهم حب البلد وليس الحقد على هؤلاء لانهم ليسوا منهم .لذا فلتعيد انت تفكيرك مرة اخرى .
3:54 PM


marktwain said...
صديقي ادم انا لم اتهم احد باخيانة و قد يكون خانني اللفظ في النهاية انا لم اقصد ان نحب من يغتلون و يخربون في بلدنا , لكن ... هناك احساس عام من عدم الاهتمام بهذه البلد هذا ما كنت اقصده , انا ضد كل من يحاول ان يقض علينا سواء من الداخل او من الخارج , و كما تعلم ان لكل من اتجاهه في الاصلاح انت تريد الثورة و انا اريد الحل السلمي , التغير الذي يبدأ من داخلنا . صديقي العزيز انا لا ادعوكم لحب ما يحدث و حب كل النهبين لخيراتنا و لكن ادعوكم لحب هذا الوطن من ارض وشعب , ادعوكم للثورة على كل من يهين هذا الشعب و هذه الارض و على كل من يحاول ان يخرب فيها . انا لا ادافع عن اتجاه سياسي او اهاجم اتجاه سياسي , فقط ربيت على حب هذه البلد حب مثلما عرفه القدماء الذين عُذبوا من الحاكمين لها فثاروا علي الحاكم و ليس على البلد .كان داغعهم حب البلد وليس الحقد على هؤلاء لانهم ليسوا منهم .لذا فلتعيد انت تفكيرك مرة اخرى .
3:54 PM


admelmasry said...
انهي بلد ؟فكرني علشان كده علشان مش فاكر قصدك مين ؟اوعي تقولي مصر .. لحسن مش لايقة يابني احنا الواحد... لو غير مكان نومة يابني .. ما بيجلوش نوم عارف ليه ..؟ لانه بيحس بالغربة بلد ايه اللي بتتكلم عنه ؟يابني مصر لكل واحدفينا هي المحيط الضيق قوي .. بين ماما وبابا واخويا والمدرسة غير كده ما نعرفش حد .. ومانعرفش نعرف حد ما اتعلمناش من زمان واحنا بيقولولنا في المدرسة اوعي تروح ورا واحد يقولك تعالي اوديك لبابا من زمان والبلد دي مجرد الشارع اللي انت ساكن فيه عملتلك ايه مصر اللي انت بتتلكم عنها ؟ازعي تقولي مجانية التعليم واوعي تقولي ما تقولش ايه اديتنا مصر قول هندي ايه لمصر ياابني اي علاقة حب بين اتنين قايمة علي التبادل في العطاء خد وهات .. لو فيها خد بس او هات بس تبقي اسمها استغلال ولازم وختما وضروري بل من الاساسيات ان الوطن يدي اكتر ما بياخد .. عليشان يحصل عند الناس الشعزر بتاع عظمة الوطن لكن لما يبقي الوطن ابن قحبة ... عايز الناس تحبه بامارة ايه ؟بامارة الاغاني ؟اسأل نفسك سؤال كده هل الامريكي بيحب بلدة هل الاسرائيلي بيحب بلده ؟الاجابة طبعا اه منطقي جدا انك تسأل .. طب ليه ما بيغنيلهاش ؟
7:49 PM


marktwain said...
صديقي العزيز اديماولا انا مش ابنك و انت عارف فارق السن كام ثانيا منتهى الانانية انك تتطلب مقابل لحبك لان عادة الانسان لما يحب بيحب لمجرد الحب و مش مستني مقابل يعني مثلا اخوك الصغير او اختك الصغيرة بتحبها ؟ ليه هما ادوك ايه عشان تحبهمثالثامين اللى قالك ان الامريكيين و الاسرائلين بيحبوا بلدهم قوى كده سالتهم؟!
5:13 PM


admelmasry said...
المفاجئة اه سألتهم ههههههه
9:22 PM

غادة الكاميليا said...
أنا بقى معملتش زيكم خالص ل أخدت بالي أنا خدت إيه ولا هدي إيه كل اللي باخدبالي منه إني وانا بكتب من بيتي الكلام ده في ناس كتير في مصر بتاعتنا مش لاقيين يتعشوا ومتقوليش محدش بنام من غير عشى لأ بقوا يناما ويقوموا ويخرجوا في الشوارع من غير لقمه علشان مصر عنده شوية ناس معاهم حصانه خدوها في حجرهم مكن أسأل سؤال هي مصر إيه غير شوية الناس اللي عندهم حصانه ؟ أنا بحب مصر بس بحب الناس أكتر وخصوصاً اللي مش لاقيين حته يناموا فيها أما بالنسبه للحب التاني تقريباً معظم الناس دلوقت بقى مكان قلوبهم حتة بلاستيك جواها عربيه وشقه وفلوس في البنك
12:42 AM


marktwain said...
انا متفق معاكم ان البلد فيها فساد وفيها ناش مش لقيه تاكل وقابلت ناس كتيير من النوعية دىبس الحل ايه ؟ و محدش يقول يمشوا و الكلام اللي بيتقال من غير فايدة اكيد ح يجي يوم و الناس دى ح تمشي بس اللي حيجي بعدهم ايه ؟ انا اللي عايز اقوله ان احن ا داخلين علي مرحلة ما يعلم بيها الا ربنا ـ في اصلاح ابتدى بس ببطئ علشان كده مش حاسينه ـ انا مابقلش و افقوا على النظام او متوفقوش انتوا احرار بس اللي عايزه و اللي نفسي فيه ما اسمعش كلمة " هي عملت لنا ايه البلد اللي ماتو في 67 و 73 البلد كانت عملت لهم ايه عشان يضحوا بحايتهم عشانها .البلد مش عجباك يا تساعد في تغيرها يا تسبها و دور على غيرهاسيبك بقى منها ودور على غيرها مش هى اللي اهانتك و هى اللي سجنتك ارحل بقى عنها و دور على غيرها
7:26 PM


tamer said...
ات
فق معاك تماما فيما كتبتوالحب الصادق فعلاا هو حب العطاء دون مقابلالحب لايحتاج الى كلام او شعارات بل الى عمل وجهد دون كلل او مللل لتشعر من تحب انك تحبة سواء كان حب عاطفى او اخوىربنا يوفقكالى الامام
10:16 PM


admelmasry said...
هو ده اللي قدريت عليه امشي ؟ادور علب غيرها ؟يابني الناس فس 68 أو 73كانو بقولو الله اكبر في حرب بيقولو انها بين المسلمين واليهود ياعني الحماس اللي كان فيها نابع من عقيدة وليس انتماء للوطن كما تزعم الي غادة الكامليا ـــــــــــــــــتعرف ان انا واحد من الناس دول اكيد انت شوفتني
3:44 PM


marktwain said...
ياعم ادم انت من اى ناس اللى قلوبهم بلاستكثم انت مالك باعقيدة و الكلام ده انت مش مؤمن بالعلمانية
6:47 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home